Gitte Hannemann Mollan har med seg 25 års dagligvarekompetanse i bagasjen når hun nå skal hjelpe småskalaprodusenter ut på markedet.
– Småskalaprodusentene er veldig flinke til å produsere, men trenger gjerne litt hjelp til å få produktene helt ut til forbruker. Det blir min oppgave, sier Gitte Hannemann Mollan, som nylig har startet som rådgiver i eget selskap etter fire år som direktør for Sjømatrådets kontor i Hamburg.
Blant tidligere arbeidsgivere er Jensen & co, Nielsen og Tine, så det skal i alle fall ikke skorte på bransjeerfaringer.
Kvalitet
– Hvilken type bedrifter er det du henvender deg til?
– I første rekke primærnæringene, altså landbruks- og fiskebedrifter, men det kan selvfølgelig også være en oppstartbedrift med en god idé. Det viktigste er at jeg kan stå inne for produktet. Jeg ønsker å jobbe med gode og sunne matvarer av høy kvalitet, understreker Hannemann Mollan.
– Jeg er opptatt av matglede og gode matopplevelser, og at det skal være mangfold. Samtidig er det viktig for forbruker å vite hvor maten kommer fra, og ikke minst hva den inneholder, legger hun til.
Markedsarbeid
– Hva er det småskalaprodusentene trenger hjelp til?
– Det avhenger av hvor langt de er kommet ved egen hjelp. Men det kan være helt praktiske ting, som hvordan får man en strekkode på produktet, å lage en forretningsplan eller å etablere en nettside, få en logo eller emballasjeutforming, sier Gitte Hannemann Mollan, og legger til:
– Dette er gjerne små bedrifter med begrensede ressurser. Min rolle blir å være en støttefunksjon i markedsarbeidet og bistå med planlegging og systematisering, og øke effektiviteten og salget.
Digitale kanaler
– Er det i første rekke dagligvarehyllene det siktes mot?
– Ikke nødvendigvis. Det er flott å være i dagligvaremarkedet, men det krever også stabilitet og et visst volum. Det som er viktig er å finne de rette løsningene for den enkelte, enten det er gjennom dagligvarebutikker, Reko-ringer, Bondens Marked eller egen nettbutikk, sier Hannemann Mollan, som er opptatt av å utnytte de digitale mulighetene for å synes i markedet.
– Med digitale plattformer åpnes det flere veier inn til sluttbruker enn bare gjennom butikkene, poengterer hun.
Hvaler-krabbe
Gitte Hannemann Mollan har bare så vidt rukket å starte rådgivervirksomheten sin, men har allerede landet den første kunden. Hvaler-krabbe er den første bedriften som skal få hjelp til å sette fart i salget.
– De er inne i enkelte dagligvarebutikker lokalt, i tillegg til Reko-ringen og en fiskebutikk. De tilbyr fylte krabbeskjell, krabbekaker og krabberuller, og har også en spennende sjømatkasse, forteller hun.
– Har småskalaprodusentene grunn til å se lyst på fremtiden?
– Det tror jeg. I forbindelse med pandemien har mange forbrukere innsett at det er viktig å støtte opp om norsk matproduksjon. Samtidig ser vi at det er stor betalingsvilje for kvalitet og en god matopplevelse. Sist, men ikke minst, er det også stor politisk velvilje overfor for lokalmatprodusentene, fastslår Hannemann Mollan.
Kilde: Dagligvarehandelen
Comments