Søk
  • Gitte Hannemann Mollan

Gitte vil få den lokale maten opp og fram: –Ofte ikke plass i dagligvarebutikkene

Gitte Hannemann Mollan sa opp en trygg fast stilling for å jobbe med lidenskapen for gode matopplevelser og matkultur.

– Mat har en stor betydning for mange, og matinteressen har økt under pandemien. Det er noen trender som florerer, spesielt dette med at mange har begynt å dyrke selv.

Ville gjøre en forskjell Gitte har de siste fire årene jobbet internasjonalt med ansvar for norsk sjømat for det tyske og polske markedet i Norges sjømatråd. – Det var nok ikke noe helt konkret som gjorde at jeg ønsket å starte på egen hånd, for det har nok ligget der hele tiden. Det er veldig behagelig og trygt å være ansatt et sted hvor man får en månedslønn, men så er det likevel tanken om å bygge opp noe eget, og det drivet det gir en. Når man avslutter en jobb så tenker man ofte sånn «ja, hva nå? Hva skal jeg gjøre nå?», og selv om jeg følte at jeg hadde hatt en utrolig spennende jobb i sjømatrådet, lette jeg litt etter drømmejobben igjen. Jeg ville velge noe hvor jeg kunne bidra mest, og hvor jeg kunne gjøre en forskjell, sier hun. Det er salgs- og rådgivningstjenester gründer en skal drive med. For noen lokalmatprodusenter kan ansettelse til markedsarbeid være utfordrende. Det er blant annet her Gitte skal bidra med sin kompetanse. – Mange av de små bedriftene er jo små rett og slett. Kanskje det er to-tre ansatte, og de har nok med å produsere, og er kjempegode på det. Det handler om å få de gode produktene deres ut på markedet. Alt fra det å hjelpe de med en forretningsplan, til å finne en kanal, og til salgsarbeidet hvis de trenger støtte der. Markedsføring er veldig mye, og handler om alt fra jord og fjord til bord. – Det er klart at man ser andre som driver med noe lignende, og jeg tenker det er kjempe bra at det er flere som er opptatt av dette. De kan hjelpe med som gründer også, ved at det er mye aktivitet og oppmerksomhet rundt lokalmat.

Tøff vei inn i dagligvaren

I Norge har vi tre store aktører; NorgesGruppen, Coop Norge og REMA 1000, hvor lavpris er en kategori som står for nær 70 prosent. Vi finner en dagligvarebutikk på hvert hjørne, og Gitte mener nordmenn nærmest er indoktrinert med «pris, pris, pris». ​– Det skrikes i alle kundeaviser, annonser og trøkk på TV med at nå er det tilbud på Cola. Det er også et veldig smalt sortiment. Jeg tror folk gjør det av gammel vane, og tenker at «jeg må ha det billig, det er det eneste kriteriet». Jeg tror likevel at nordmenn blir mer og mer bevisste på dette, og det er nettopp det jeg har jeg lyst til å bringe frem, og jobbe med. Gründeren har et hjerte for gode matopplevelser og matkultur, og tror vi har masse å hente i Norge. På spørsmål om målet er å få lokalmat inn på for eksempel Rema 1000 svarer hun: –Jeg tror mange av de mindre aktørene rett og slett ikke har volum nok til å for eksempel komme seg inn på Rema 1000. Så det jeg ønsker er å for eksempel hjelpe de i forhold til å nå kundene sine, gjennom for eksempel hotell, restaurant og catering. Det kan også være å anbefale en nettbutikk som gjør at man får en egen kanal. For noen vil det være aktuelt å tilby forbrukerne å plukke opp varer på selve gården, eller andre hentesteder. Det er mange flere muligheter enn bare dagligvare, men det er klart at det for noen også kan være aktuelt, hvis de har volum nok. – Jeg var forberedt på at tunge dager ville komme – Var du noen gang i tvil om du skulle si opp jobben, og starte for deg selv?

– Jeg var aldri i tvil, men de dagene hvor jeg tenker «hva driver jeg med nå», kommer. Det er det ingen tvil om. Heldigvis har jeg ikke sånne dager så ofte. Jeg har lest meg opp og snakket med folk om gründertilværelsen, og jeg visste at tunge dager ville komme. Jeg har vært så heldig å få bli en del av Business Jessheim hvor det er et så godt miljø hvor man kan snakke med andre som har vært i samme situasjon. Hvert fall i min bekjentskapskrets er det vanlig å tenke litt sånn «å, det er litt skummelt og risikabelt å satse på», men her i business Jessheim er det helt vanlig, det er ikke noe farlig. Her er det lave skuldre og enkelt. På de dårlige dagene har jeg alltid noen her å snakke med, og da blir det ikke så dårlig likevel, man kommer seg fort opp igjen. Man må brette opp ermene og snakke med andre, det er det som gjør at man lykkes. Gründeren har tro på eget konsept, og har allerede kunder. – Jeg har tro på at jeg kan bidra på en god måte, og at jeg kan få lokalmatprodusenter til å vokse. Vi skal vokse sammen, avslutter hun.

Kilde: Romerikes Blad

39 visninger0 kommentarer